طرز تهیه آش خیار چنبر به 2 روش اراک و همدان

به گزارش مجله جاودان، آش خیار چنبر یکی از خاص ترین و البته خوشمزه ترین انواع آش های تابستانی محلی است. همان طور که از نام این آش تعیین است، در طرز تهیه آش خیار چنبر محلی از خیار استفاده می شود. این آش در شهر تویسرکان و ملایر همدان و همچنین اراک طبخ می شود و مزه بی نظیری دارد. در این مقاله از سرویس در می توانید با طرز تهیه آش خیار چنبر خوشمزه به روش سنتی شهرهای مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز پخت آش خیار چنبر پاسخ خواهیم داد.

طرز تهیه آش خیار چنبر به 2 روش اراک و همدان

طرز تهیه آش خیار چنبر تویسرکان همدان

مدت زمان آماده سازی: 60 دقیقه

مدت زمان پخت: 180 دقیقه

مواد لازم برای تهیه آش خیار چنبر تویسرکان

  • خیار چنبر: 4 عدد بزرگ
  • گوشت تکه ای گوسفند: 400 گرم
  • لپه: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • عدس: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • کشک: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • پیاز: 2 عدد
  • سیر: 2 حبه
  • نعنا خشک: 2 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش خیار چنبر همدان

آش خیار چنبر یکی از آش های سنتی شهر تویسرکان همدان است. برای پخت این آش معمولاً از گوشت گوسفند تکه ای به همراه عدس و لپه استفاده می شود. یکی از مهم ترین نکات برای تهیه آش خیار چنبر اسدآباد همدان این است که نیاز به سبزیجات مختلفی ندارد و تنها سبزی که در آن استفاده می شود، میزانی نعنا خشک است. در ادامه می توانید با مراحل درست کردن آش خیار چنبر تویسرکان آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن لپه و عدس

در اولین مرحله از طرز پخت آش خیار چنبر باید عدس و لوبیا را بشویید و سپس آن ها را برای چند ساعت یا حتی یک شب در یک ظرف آب قرار دهید تا هم نفخشان گرفته شود و هم سریع تر پخته شوند.

مرحله دوم؛ تفت دادن گوشت

برای درست کردن این آش سنتی خوشمزه باید میزانی روغن در ماهیتابه بریزید و سیرها را خرد کنید و در روغن تفت دهید. زمانی که عطر سیر پخش شد، گوشت تکه شده را در ماهیتابه بریزید. میزانی زردچوبه اضافه کنید و گوشت را تا جایی که تغییر رنگ دهد تفت دهید.

مرحله سوم؛ پختن گوشت

بعد از تفت دادن گوشت باید آن را به قابلمه منتقل کنید و چند لیوان آب به آن اضافه کنید. اجازه دهید گوشت برای 30 دقیقه با حرارت ملایم پخته شود.

مرحله چهارم؛ خرد کردن خیار چنبر

در این مرحله از پخت آش خیار چنبر به سراغ خیارها بروید. آن ها را بشویید و سپس به صورت نگینی خرد کنید. برخی افراد از تکه های ورقه ای شده خیار چنبر در این آش استفاده می کنند، اما اگر دوست دارید طعم و مزه خیار چنبر به خرد آش برود و ظاهر مجذوب کننده تری پیدا کند، بهتر است آن را ریز و ساطوری کنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن لپه و عدس به گوشت

بعد از حدود نیم ساعت از پخت گوشت، باید لپه و عدس خیس خورده را به قابلمه اضافه کنید و اضافه دهید به طور کامل پخته شوند.

مرحله ششم؛ آماده کردن پیاز داغ و نعنا داغ

در این مرحله از طرز تهیه آش خیار چنبر تویسرکان همدان باید پیازها را به صورت خلالی خرد کنید. سپس میزانی روغن در ماهیتابه بریزید و آن ها را به خوبی تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. بعد از سرخ کردن پیاز و آماده شدن ، نعنا را برای 30 ثانیه در روغن تفت دهید و سپس شعله را خاموش کنید.

مرحله هفتم؛ آماده شدن آش خیار چنبر

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش خیار چنبر، زمانی که گوشت و لپه و عدس به خوبی پختند، باید خیارها را همراه با کشک، نصف ، پیاز داغ ها و نمک و فلفل سیاه به آش اضافه کنید. اجازه دهید آش برای 20 تا 30 دقیقه دیگر بجوشد. سپس آن را در ظرف مورد نظرتان بکشید و با میزانی پیاز داغ و به جای مانده نعنا داغ تزیین کنید.

طرز تهیه آش خیار چنبر اراک

مدت زمان آماده سازی: 30 دقیقه

مدت زمان پخت: 180 دقیقه

کالری هر کاسه آش خیار چنبر: 240 کالری

مواد لازم برای تهیه آش خیار چنبر اراک

  • خیار چنبر: 1 کیلوگرم
  • گوشت گوسفندی: 200 گرم
  • سیر: 10 حبه
  • پیاز: 3 عدد
  • گندم: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • عدس: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • کشک: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • نعنا خشک: 2 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش خیار چنبر اراک

در اراک و بروجرد نیز آش خیار چنبر یکی از آش های سنتی و پرطرفدار است که به روش متفاوتی نسبت به تویسرکان همدان طبخ می شود. برای تهیه این آش از گندم و عدس و خیار چنبر تازه استفاده می شود و از همین رو بسیار مقوی و خوش طعم است. در ادامه می توانید با مراحل درست کردن طرز تهیه آش خیار چنبر خوشمزه به روش سنتی اراک آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن عدس گندم

در اولین مرحله از طرز تهیه آش خیار چنبر اراک باید عدس ها را همراه با گندم و میزانی آب در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به خوبی پخته شوند.

مرحله دوم، تفت دادن پیاز و گوشت

در این مرحله از طرز تهیه آش خیار چنبر اراک باید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و در میزانی روغن سرخ کنید. زمانی که پیازها طلایی شدند، زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کنید. سپس گوشت را به تکه های کوچک برش دهید و به پیاز اضافه کنید و خوب تفت دهید.

مرحله سوم، نیم پز کردن گوشت

بعد از این که رنگ گوشت عوض شد، باید مواد را به قابلمه منتقل کنید. سپس چند لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید گوشت ها نیم پز شوند.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن عدس و گندم

در این مرحله از طرز پخت آش خیار چنبر، هر زمان که گوشت نیم پز شد، عدس و گندم پخته شده را نیز به گوشت در حال پخت اضافه کنید. سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید آش جا بیفتد.

مرحله پنجم؛ تفت دادن خیار چنبر

در این مرحله از درست کردن آش خیار چنبر اراک باید خیار چنبرها را بشویید و پوست بگیرد. سپس آن ها را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و تخم خیار را جدا کنید. خیارها را به هر شکلی که دوست دارید خرد کنید. میزانی روغن در ماهیتابه بریزید و خیارها را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا نرم شوند. مراقب باشید که خیارها نباید له شوند.

مرحله ششم؛ تفت دادن سیر، پیاز و نعنا

در این مرحله باید پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و به همراه سیر رنده شده، در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند. سپس زردچوبه و نعنا خشک را اضافه کنید. کمی تفت دهید و شعله گاز را خاموش کنید. ترکیب سیر، پیاز، نعنا و خیار تفت داده شده را به آش اضافه کنید.

مرحله هفتم؛ آماده کردن آش خیار چنبر

بعد این که همه مواد را به آش خیار چنبر اضافه کردید، باید حدود نیم ساعت دیگر نیز صبر کنید تا آش کاملاً جا بیفتد. در 10 دقیقه پایانی پخت آش باید کشک را اضافه کنید. نمک و فلفل آش را بچشید و در صورت تمایل کمی نمک و فلفل اضافه کنید و سپس آش را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه آش خیار چنبر

*اگر خیارهایی که برای تهیه آش استفاده می کنید، تخمه های بزرگی دارند، حتماً قبل از اضافه کردن آن به آش تخمه ها را خارج کنید.

*برای تهیه آش خیار چنبر سعی کنید از خیارهای تازه و درشت استفاده کنید تا آش شما خوش طعم تر شود.

*طرز تهیه آش خیار چنبر به سبک محلی ملایر شباهت زیادی به آش تویسرکان دارد، اما باید به جای لپه از بلغور گندم و در صورت تمایل میزانی نخود آبگوشتی استفاده کنید.

*برای خوشمزه شدن آش خیار چنبر می توانید میزانی نیز به آن اضافه کنید.

*پیشنهاد می شود برای تهیه آش خیار چنبر، عدس را به صورت جداگانه بپزید تا رنگ آش شما تیره نشود.

*در طرز تهیه آش خیار چنبر بدون گوشت می توانید گوشت را حذف کنید و در صورت تمایل از حبوباتی مثل نخود و لوبیا در این آش استفاده کنید.

*طرز تهیه آش خیار چنبر بروجرد هم مشهور است.

سوالات متداول

طرز تهیه آش خیار چنبر ملایر چه تفاوتی با آش تویسرکان دارد؟

در طرز تهیه آش خیار چنبر محلی ملایر به جای لپه از بلغور گندم و در برخی مواقع از نخود آبگوشتی استفاده می شود.

در طرز تهیه آش خیار چنبر تویسرکان از چه موادی استفاده می شود؟

برای تهیه آش خیار چنبر تویسرکان از گوشت، لپه، عدس، سیر، پیاز، کشک و نعنا خشک استفاده می شود.

منبع: افق کوروش
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2145

به "طرز تهیه آش خیار چنبر به 2 روش اراک و همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش خیار چنبر به 2 روش اراک و همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید