تور آلمان: مقایسه آمار عجیب مرگ بر اثر تصادف در ایران با آلمان و ترکیه

به گزارش مجله جاودان، استاد اپیدمیولوژی و رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کوشش پلیس راهور ناجا برای عدم شماره گذاری خودرو های ناایمن، نه تنها یک اقدام و حرکت سازمانی نیست، بلکه مطالبه ای عمومی است که پشتوانه علمی محکم دارد و مورد تایید جامعه علمی مرتبط با ایمنی راه در کشور و دنیا است.

تور آلمان: مقایسه آمار عجیب مرگ بر اثر تصادف در ایران با آلمان و ترکیه

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

به گزارش ایرنا، حمید سوری پیرامون این موضوع که آیا مشکل، تعداد خودرو ها در کشور است و یا ایمنی خودروها؟ اضافه کرد: اخیرا بحث هایی در مورد ارابه های مرگ در کشور مطرح هستند که طی چند دهه اخیر صد ها هزار نفر از هموطنان را قربانی نموده اند. خودرو هایی که نه تنها بخشنده نیستند بلکه با قساوت تمام جان کاربران بیگناه راه را نیز می گیرند.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشور ها با رویکرد بهداشتی به خصوص در مرحله پیش رخداد توانسته اند مقدار های مربوط را پیشگیری و کاهش دهند. برای مثال آلمان با بیش از 83 میلیون نفر جمعیت و دارا بودن بیش از 50 میلیون وسیله نقلیه ثبت شده، حدود 3200 مورد مرگ ناشی از سوانح ترافیکی داشته است، ترکیه نیز با داشتن جمعیتی در همان حدود و تعداد وسایل نقلیه حدود 21 میلیون، حدود 7300 مورد حادثه ترافیکی مرگبار داشته است. کشور ما با تعداد خودرو کمتر از آلمان و در حدود ترکیه و با جمعیتی مشابه، سالانه حدود 17000 مرگ در سال دارد.

سوری درخصوص نقش وسیله نقلیه در سوانح ترافیکی گفت: متاسفانه به اشتیاه بعضی نقش وسیله نقلیه را در سوانح مرگبار ترافیکی حدود 5 درصد برآورد می نمایند، که اگر برهمکنش خطر وسیله نقلیه، راه و خطای انسانی را محاسبه کنیم، خودرو های ایران مسبب مرگ حدود یک چهارم از هم میهنانمان در راه ها هستند.

این استاد دانشگاه بیان نمود: ایمنی خودرو به عنوان عاملی مؤثر در پیشگیری حوادث به شکلی گسترده در حال افزایش است و مطالعات نشان داده اند که این افزایش ایمنی می تواند در کاهش تعداد مرگ و مصدومیت های وخیم ناشی از سوانح ترافیکی بسیار مؤثر باشد.

سوری گفت: ویژگی ها و تجهیزاتی مانند سیستم کنترل الکترونیکی پایدار و سیستم های پیشرفته ترمز مثال هایی از استاندارد های ایمنی خودرو هستند که می توانند در پیشگیری از یک تصادف از چپ کردن تا کاهش شدت مصدومیت مؤثر باشند.

وی توضیح داد: علیرغم این منافع بالقوه که به وسیله استاندارد های ایمنی شناخته شده بین المللی تأیید شده اند، نه تمامی خودرو های تازه و نه خودرو های در حال استفاده که احتیاجمند این وسایل هستند مجهز نمی شوند. هشت استاندارد از مجموعه استاندارد های ایمنی خودرو که به وسیله سازمان ملل اولویت بندی شده برای اجرا به وسیله کشور وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: در سال 2015 دولت هندوستان بیان کرد که به کارگیری مقررات تازه، ازجمله استاندارد های سازمان ملل برای ضربه های وارده به کنار و جلوی خودرو، بعلاوه محافظت از عابران پیاده باید به کار بسته گردد.

برای مدل های تازه اتومبیل، استفاده از تست تصادف کناری و جلوی تا سال 2017 شکل گرفت و برای تمامی خودرو های تازه تا سال 2019 مقررات مربوط به محافظت از عابر پیاده در مدل های تازه خودرو از اکتبر 2018 الزامی و برای تمامی اتومبیل ها تا 2020 به کار بست. به علاوه خودرو های تازه احتیاج به کیسه هوا به شکل استاندارد داشته و برای سرعت 80 کیلومتر در ساعت یا بیشتر داشتن سیستم هشداردهنده سرعت ضروری است. بهانه هایی، چون بیکار شدن جمعی از کارکنان شرکت های فراوری خودرو داخلی نمی تواند به هیچ وجه دلیلی برای بی توجهی نسبت به ایمنی خودرو ها باشد.

وی در سرانجام گفت: کوشش پلیس راهور ناجا برای عدم شماره گذاری خودرو های ناایمن، نه تنها یک اقدام و حرکت سازمانی نیست، بلکه مطالبه ای عمومی است که پشتوانه علمی محکم دارد و مورد تایید جامعه علمی مرتبط با ایمنی راه در کشور و دنیا است.

منبع: فرارو
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2087

به "تور آلمان: مقایسه آمار عجیب مرگ بر اثر تصادف در ایران با آلمان و ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور آلمان: مقایسه آمار عجیب مرگ بر اثر تصادف در ایران با آلمان و ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید