نوبرانه ها بی خطر نیستند

به گزارش مجله جاودان، از قدیم الایام، مردم علاقه زیادی به خوردن میوه های نوبرانه داشته اند و این علاقه همچنان هم ادامه دارد. اما نکته حایز اهمیت این است که نوبرانه هایی مانند چاقاله بادام و گوجه سبز چون هنوز به خواص میوه ای نرسیده اند، ویتامین و قند قابل توجهی ندارند و بسیار کم کالری محسوب می شوند و این می تواند مژده برای افرادی باشد که رژیم دارند و در حال

نوبرانه ها بی خطر نیستند

نوبرانه ها بی خطر نیستند

از قدیم الایام، مردم علاقه زیادی به خوردن میوه های نوبرانه داشته اند و این علاقه همچنان هم ادامه دارد. اما نکته حایز اهمیت این است که نوبرانه هایی مانند چاقاله بادام و گوجه سبز چون هنوز به خواص میوه ای نرسیده اند، ویتامین و قند قابل توجهی ندارند و بسیار کم کالری محسوب می شوند و این می تواند مژده برای افرادی باشد که رژیم دارند و در حال کم کردن وزن هستند. در عین حال، برخلاف باور عموم، هیچ کدام از این نوبرانه ها از نظر ویتامین C تکمیل نیستند و موجب لاغری هم نمی شوند. باید بدانید که ما هیچ نوع ماده خوردنی لاغر نماینده نداریم و مصرف بیش از حد این محصولات مسائلی را برای دستگاه گوارش به وجود می آورد. البته نمی توانیم روی این محصولات نام میوه بگذاریم زیرا بیشتر به سبزی ها شبیه هستند و خواص آنها را دارند.گردوی تازه، از نوبرانه های پرطرفداری است که هنوز به روغن نیفتاده و کالری بسیار پایینی دارد و در حقیقت جزو تنقلات کم کالری محسوب می گردد. زغال اخته هم از انواع میوه ها است که جزو میوه های قرمز و صورتی تقسیم بندی می گردد و به دلیل وجود آنتی کسیدان بالا دارای ارزش تغذیه ای مناسبی است. البته مردم اغلب میوه های نوبرانه را به دلیل ارزش تغذیه ای شان مصرف نمی نمایند زیرا فصل کوتاهی دارند و تقریبا زود نایاب می شوند.

نکته بسیار مهم در مصرف نوبرانه ها، چگونگی عرضه آنها است. زیرا این محصولات به طور معمول در کنار خیابان ها و محل عبور وسایل نقلیه، عرضه می شوند که سبب آلودگی آنها می گردد. غیر از این نوع آلودگی، آلودگی هوا را هم نباید از قلم بیندازیم. ذرات معلق و سرب موجود در هوا به راحتی بر سطح غذا می نشیند و آثار مسمومیت مصرف نماینده را با این فلز سنگین به وجود می آورد و به این ترتیب بر سلامت افراد به خصوص سیستم مغزی شان تاثیر منفی می گذارد. از طرف دیگر، فروش فله ای نوبرانه ها، استفاده از ابر آلوده برای حفظ ظاهر اشتهاآور و براق چاقاله بادام و گوجه سبز با پاشیدن آب روی آنها، دست های آلوده فروشنده و استفاده از رنگ دهنده های غیرطبیعی در آلوهای جنگلی، از دیگر عوامل ایجاد آلودگی در نوبرانه ها محسوب می شوند. درواقع این محصولات، مواد غذایی بی هویت نامیده می شوند زیرا ما از سلامت آنها بی خبریم چراکه آلودگی های میکروبی و انگلی را به همراه دارند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا خوردن این نوبرانه ها می تواند موجب ایجاد مسائل تغذیه ای گردد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت این میوه ها اغلب هضم سنگینی دارند و در صورت مصرف بیش از میزان، فرد به اصطلاح سردی می نماید و گاهی دچار دل دردهای شدید می گردد. از دیگر مسائل عمده این نوبرانه ها این است که به طور معمول همراه با نمک زیاد خورده می شوند و سلامت فرد را به خطر می اندازند. به همین دلیل توصیه می گردد در مصرف این نوبرانه ها افراط نگردد و حتی الامکان بدون نمک و یا با نمک کم به مصرف برسند. هنگام خرید این موادغذایی باید به ظرف حاوی آنها هم توجه کرد زیرا استفاده از روزنامه های باطله، ظروف یک بار مصرف پلاستیکی و آلوده گزینه های خوبی نیستند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1824

به "نوبرانه ها بی خطر نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوبرانه ها بی خطر نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید