وزیر اقتصاد: 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

به گزارش مجله جاودان، وزیر امور مالی و دارایی از بازگشت 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادراتی غیرنفتی در 18 ماه گذشته اطلاع داد.

وزیر اقتصاد: 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

ایسنا نوشت: فرهاد دژپسند امشب در حاشیه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: براساس برآوردهای انجام شده ما در 18 ماه گذشته حدوداً 61 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم که از این میزان ارز 45 درصد از صادرات به کشور بازگشته است. برای ما شکی وجود ندارد که صادرنمایندگان ریشه دار ایران تمام کوشش خود را برای بازگشت این ارز به کشور انجام داده اند اما قطعا باید پیگیری ها برای بازگشت رقم باقی مانده نیز انجام گردد و ما مطمئن هستیم که در صورت بازگشت 55 درصد ارز باقی مانده بسیاری از نیازهای کشور رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و سازمان امور اقتصادیاتی در هفته های پیش رو موضوع معافیت اقتصادیاتی صادرنمایندگان را آنالیز می نمایند، بیان نمود: تا پیش از دوران تحریم صادرنمایندگان 30 روز زمان داشتند تا با بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود معافیت های اقتصادیاتی قید شده در قانون را دریافت نمایند. در ماه های گذشته و با توجه به مسائل حاصل از تحریم، این زمان به چهار ماه افزایش یافت اما با توجه به درخواست بخش خصوصی مبنی بر یاری به صادرنمایندگان در حوزه اقتصادیات ما آنالیز های لازم را انجام می دهیم تا صادرنمایندگان در صورت ارائه مدارک لازم پس از چهار ماه نیز بتوانند تسهیلات اقتصادیاتی را دریافت نمایند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: امروز یکی از اولویت های ما کاهش وابستگی به نفت و پی ریزی بودجه با استفاده از درآمدهایی مانند اقتصادیات است اما در عین حال همانطور که امام علی (ع) در نامه به مالک اشتر قید نموده بودند که در دریافت اقتصادیات باید مراقب شرایط تولیدنماینده باشیم، ما نیز کوشش می کنیم از وارد شدن فشار مضاعف به تولیدنمایندگان جلوگیری گردد.

به گفته دژپسند، سازمان امور اقتصادیاتی اعلام نموده در صورتی که مودیان اقتصادیاتی تا خاتمه مهرماه اقتصادیات خود را پرداخت نمایند جرایم شان بخشیده می گردد که این یک فرصت طلایی برای فعالان اقتصادی است.

وی درباره میزان فرار اقتصادیاتی ثبت شده در اقتصاد ایران نیز گفت: برآوردها عددی بین 30 تا 40 هزار میلیارد تومان را نشان می دهد. دلیل گسترده بودن دامنه این عدد تفاسیر مختلفی است که از فرار اقتصادیاتی وجود دارد زیرا محتمل است یک اقتصادیات معوق شده باشد یا بنا به دلایل دیگری دریافت نگردد که اینها جدایی از فرار اقتصادیاتی محاسبه خواهند شد.

به گفته وزیر اقتصاد، دولت برای مودیان اقتصادیاتی خوش حساب یک برنامه ریزی جدید را در دستور کار قرار داده تا آنها بتوانند درکوتاه ترین زمان ممکن تسهیلات مورد نیازشان یا گواهی نامه هایی که برای حوزه های کاری شان می خواهند را دریافت نمایند.

دژپسند در خاتمه درباره آخرین وضعیت پیگیری اصلاح نظام بانکی اعلام کرد: همانطور که رئیس جمهور در شروع دوره کاری بنده در وزارت اقتصاد تاکید داشتند ما یک کار مستمر و عمیق را برای اصلاح نظام بانکی شروع کردیم. در این برنامه ریزی جدید مسائلی مانند افزایش قابلیت های اجرایی بانک ها، مطالبات معوق بانک ها، افزایش سرمایه و کفایت اقتصادی بانک ها، رسیدگی به دارایی های منجمد و سمی و دیجیتالی کردن بانک ها در دستور کار است که امیدواریم با طی شدن این فرایند یک برنامه ریزی عملی برای بهبود عملکرد شبکه بانکی کشور به دست آید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 460

به "وزیر اقتصاد: 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر اقتصاد: 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید