بهبود شرایط با بکارگیری درست آموزش و رهبری

به گزارش مجله جاودان، هدف از آموزش پرسنل ، توسعه استعداد فرماندهی و بهبود اطلاعات آن ها است.

آموزش کادر که یکی از اصول اساسی است از وظایف مدیریت است که بایستی دائمًا آن را در مد نظر داشته باشند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

بهبود شرایط با بکارگیری درست آموزش و رهبری

آموزش باید در 3 جهت توجیه شود :

ـ توسعه استعداد مدیریتی و سرپرستی

ـ بهبود اطلاعات فنی

ـ توسعه استعدادها برای سهولت امور

آموزش پرسنل علاوه بر این که برترین روش های اجرای کار را تأمین می نماید باعث ترفیع کارمند نیز خواهد شد ، ضمنًا هدف آموزش این است که به کارمند امکان می دهد با انجام یک کار صحیح و عاقلانه وظایف اساسی خود را انجام دهد . بر ارتقاء سطح دانش و آگاهی کارکنان در خصوص مسا ئل تعاونی تأکید می شود چرا که رشد شعور اجتماعی کارمند و ایجاد روحیه تعاون در او باعث تقویت نهضت تعاونی می شود و می باید در کنار آموزش های تخصصی کاری آموزش های مربوط به تعاونی ارائه شود .

آموزش پرسنل با شرکت در کلاس های آموزشی ، جلسات و گردهمائی های ناحیه ای یا ملی و .. امکان پذیر خواهد بود . بر اساس قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران یکی از وظایف وزارت تعاون ، یاری به فعالیت های تبلیغاتی ، آموزشی ، فرهنگی ، فنی ، علمی ، تحقیقاتی و صنعتی لازم برای بخش تعاونی با همکاری اتحادیه های تعاونی است ضمن این ک ه اجرای برنامه های ترویج و آموزش تعاون برای تفهیم و تعمیم روش ها و برنامه های مختلف تعاونی و انتشار کتب و نشریات مورد لزوم تعاونی نیز به عنوان وظایف این وزارتخانه مورد تأکید قرار گرفته است در راستای ارتقاء توانمند های اعضاء و پرسنل ، تعاونی ها و اتحادیه های مربوط نیز خود می باید برنامه های آموزشی مفید و مناسبی را به مرحله اجراء درآورند .

راهنمایی و رهبری

رهبری فرآیندی است که ضمن آن مدیریت سازمان می کوشد تا با انگیزه و ارتباطی مؤثر انجام سایر وظایف خود را در تحقق اهداف سازمانی تسهیل کند و کارکنان را از روی میل و علاقه به انجام وظائفشان ترغیت نماید . از این رو رهبری در مفهوم سازمانی آن به عنوان جزئی مجزا از مدیریت نیست و بلکه یکی از وظایف مهم آن محسوب می شود . رهبری مستلزم نفوذ کردن و تأثیرگذاردن بر افراد است و مسأله نفوذ و قدرت رهبری به منابعی که قدرت و نفوذ از آن سرچشمه می گیرد ارتباط پیدا می نماید . اصو ً لا قدرت عبارت از توانایی اعمال نفوذ بر رفتار دیگران است و نفوذ عبارت است از اعمالی که بطور مستقیم و غیر مستقیم باعث تغییر در رفتار دیگران می شود .

مدیر عامل در یک اتحادیه تعاونی به عنوان یک مدیر اجرائی و فردی که با دیگر کارکنان اتحادیه در ارتباط است و بعلاوه دیگر مدیران اتحادیه می باید از قدرت و نفوذ رهبری برخوردار باشد . قدرت افراد در سازمان خود به خود بوجود نمی آید مهمترین منابع قدرت در سازمان ها عبارتند از :

1. قدرت مرجع بودن : توانائی ناشی از قبول رهبر از طریق دیگران به عنوان مرجع و الگو

2. قدرت قانونی : ناشی از قانون که مدیران را در نقش رهبر قادر می سازد تا بر مرئوسان خود تأثیر گذاشته و به رفتارشان جهت دهد .

3. قدرت تخصصی : قدرت ناشی از تخصص و کاردانی مدیر است که او را بر دیگران نافذ می سازد

4. قدرت پاداش : توانائی دادن پاداش مادی یا معنو به مرئوسان و جهت بخشی به رفتار آنان به منظور تحقق اهداف سازمان است .

5. قدرت تنبیه : توانائی تنبیه مرئوسان و جهت بخشی در رفتار آنان به منظور تحقق اهداف سازمان است .

منبع: الی گشت
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1986

به "بهبود شرایط با بکارگیری درست آموزش و رهبری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود شرایط با بکارگیری درست آموزش و رهبری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید