سؤالات شایع راجع به ارتودنسی

به گزارش مجله جاودان، خیر، کشیدن دندان ها بایستی زیر نظر متخصص ارتودنسی و درموارد پیچیده درمان انجام گیرد. دربسیاری از موارد کشیدن دندان ها لازم ینست.، به خصوص با تکنیک های نو ارتودنسی ثابت مانند تکنیکD amonکه نواً معرفی شده ، احتیاج به کشیدن دندان های دایمی بسیار کاهش می یابد، ولی باید گفت اگر واقعاً احتیاج به کشیدن دندان دایمی دردرمان

سؤالات شایع راجع به ارتودنسی

سؤالات شایع راجع به ارتودنسی

*آیا همواره کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی لازم است؟

خیر، کشیدن دندان ها بایستی زیر نظر متخصص ارتودنسی و درموارد پیچیده درمان انجام گیرد. دربسیاری از موارد کشیدن دندان ها لازم ینست.، به خصوص با تکنیک های تازه ارتودنسی ثابت مانند تکنیکD amonکه تازهاً معرفی شده ، احتیاج به کشیدن دندان های دایمی بسیار کاهش می یابد، ولی باید گفت اگر واقعاً احتیاج به کشیدن دندان دایمی دردرمان ارتودنسی لازم باشد بیمار نباید به خاطر ترس ازاین مساله از درمان صرف نظر کند. چرا که فضاهای ناشی از کشیدن دندان کاملاً با حرکات ارتودنسی بسته می شوند وفرد به حالت نرمال رشدی صورت ونهایتاً هماهنگی بهتر در صورت خود می رسد.

*آیا برای رفع نامرتبی یک یا حدبیشتر دو تا سه دندان نیز باید سیم های ارتودنسی درکل دندان ها نصب گردد؟

درموارد خاصی نامرتبی وکجی فرم دو تا سه دندان را می توان با درمان های جایگزین ارتودنسی مثل لامینیت و ترمیم زیبایی رفع کرد. (درمان های محافظه کارانه)، اما باید توجه داشت که استفاده ی بی مورد از این درمان ها درحالت پیچیده ی ارتودنسی باعث مسائل عدیده یی مانند از دست رفتن زیاد نسج سالم دندانی، احتیاج به جراحی های لثه بی مورد وحتی گاهی برگشت درمان وعدم امکان اصلاح آینده آن با درمانی های ارتودنسی می گردد. گاهی نیز عدم توجه به مسایل اکلوژنی (occlusion) مسائل مفصل گیج گاهی فکی (T.M.D) را به بیماری تحمیل می نماید.

پس باید بسته به مورد مشکل ارتودنسی تصمیم گرفت وحتی گاهی برای رفع نامرتبی دو، سه دندان هر فک بیمار را به طور کامل به وسیله دستگاه ارتودنسی ثابت (FIX) درمان کرد.

*آیا درمان ارتودنسی عارضه یی هم دارد؟

اصولاً هر درمان پزشکی خصوصاً اگر غیر علمی وبه صورت اشتباه صورت بگیرد می تواند ایجاد عارضه کند. درمان ارتودنسی هم از این قاعده مستثنی نیست.آن چه که بیماران ارتودنسی بایدبه خاطر داشته باشند. این است که رعایت کامل توصیه های درمانی ارتودونیست ورعایت بهداشت سوپر استاندارد در درمان ارتودنسی بسیار مهم است چرا که می تواند عوارضی مانند پوسیدگی ها، تحلیل لثه و بیماری های آن وحتی تحلیل ریشه را به صفر برساند. گاهی درد ولقی مختصری هنگام درمان ارتودنسی برای بیمار در دندان ها عارض می گردد که با استفاده از داروهای مسکن وضد التهاب به راحتی قابل کنترل است ورفع می گردد بد رنگی وزرد شدن دندان ها ، بعد از خارج کردن کامل دستگاه ارتودنسی از دهان کاملاً با استفاده از عمل سفید کردن دندان ها (Bleaching) رفع خواهد شد و ترس بیماران از این موضوع کاملاً بی مورد است . مسائل لثه یی وپوسیدگی دندان ها نیز فقط دربیمارانی با بهداشت پایین وهمکاری ضعیف اتفاق می افتد.

*آیا برای بیمارانی که نمی توانند ظاهر دستگاه های ارتودنسی را تحمل نمایند یا مدت طولانی درمان را بپذیرند، درمان های جایگزینی وجود دارد؟

امروزه در بسیاری از موارد تکنیک های تازه وپیشرفته وبا ظاهری بهتر ابداع شده اند مانند استفاده از دستگاه های هم رنگ دندان ، ارتودنسی ازپشت دندان ها (زبانی)، ارتودنسی غیر قابل مشاهده یا نامریی وحتی درمواردی، ارتودنسی با سرعت بیشتر (تکنیک Damon) موجود است. دربعضی موارد که بیمار به طور کلی با ذات درمان ارتودنسی ومدت طولانی آن مشکل دارد درمان های زیبایی دیگری می توانند تا حدی مسائل آن ها را رفع نمایند که البته نظر متخصص ارتودنسی درتمام این موارد باید مورد توجه قرار گیرد.

*آیا درمان های ارتودنسی قابل برگشت است؟

دربیشتر بیماران بعد از اتمام دوره ی فعال درمان (با دستگاه های ثابت یا متحرک) یک دوره ی نگهدارنده (Retention) معمولاً ازدوماه تا حدود یک سال با دستگاه های نگهدارنده (Retainer) توصیه می گردد. امروزه به جز دستگاه های نگهدارنده ی متحرک که بیشتر بیماران از آنها استفاده می نمایند. دستگاه های نگهدارنده ی ثابت (Fix) نیز وجود دارند که استفاده از آن ها به مراتب آسان تر است. حتی با انجام تمامی مراحل نگهداری درمان چند درصد برگشت جزیی در دندان ها مشاهده می گردد. که طبیعی وغیر محسوس است ونباید باعث نگرانی بیمارگردد. برگشت های شدید در درمان ارتودنسی فقط به خاطر عدم همکاری بیمار دراستفاده از وسایل نگهدارنده بوده که به راحتی قابل پیشگیری است وبا همکاری خوب بیمار به وقوع نمی پیوندد. گاهی موارد ناشی از تغییرات رشدی ودندان های عقل، کمی ترتیب دندان ها را به هم می زند که باید زیر نظر متخصص ارتودنسی وبه موقع تحت کنترل قرار گیرند.

*گاهی ظاهر دندان های بیمار ردیف است ولی در درمان ارتودنسی به او گفته می گردد که باید دندان کشیده گردد.، چرا؟

باید متذکر شد که کشیدن دندان یکی از راه های ایجاد فضا درقوس فکی است که الزامی ندارد حتماً دندان ها نامرتب وکج باشند، بلکه گاهی برای اصلاح شیب دندان ها وبیرون زدگی لب هاکه خود نوعی مشکل به نام پروتروژن در ارتودنسی است، احتیاج به کشیدن چهار دندان دایمی وجود دارد. در ضمنً گاهی جهت جلوگیری از نامرتبی دندان ها در آینده احتیاج به کشیدن یا جراحی دندان های عقل وجود دارد.

*طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

بسته به نوع مشکل ارتودنسی فرد، زمان درمان می تواند از چند هفته ودر درمان های پیچیده تا چند سال باشد. معمولاً بیشتر درمان های بین یک تا دو سال به طول می انجامد ودرمان های بالای سه سال نادر هستند.

*چه افرادی احتیاج به درمان های ارتودنسی یا جراحی های زیبایی ندارند؟

بسیاری از افرادی که به ما مراجعه می نمایند، خواستار تغییری دربدن از جمله درصورت ولبخند خود هستند وتصورشان این است که با این کار تغییری دروضعیت زندگی شان داده می گردد. مسائل فردی، شغلی، اجتماعی آنها رفع می گردد. این گونه بیماران معمولاً یا در صورت خود اصلاً ناهنجاری ندارند یا مشکل آن ها بسیار خفیف است که نتیجه ی دستکاری دراین گونه موارد چه دستکاری ارتودنسی و چه جراحی زیبایی گاه برعکس یا بسیار اندک است چون فرد از ابتدا ناهنجاری نداشته و پتانسیل چنین تغییراتی نفعی به حال او نخواهد داشت ونتیجه ی دستکاری عضو طبیعی وسالم به هم خوردن هارمونی وایجاد حالت مصنوعی وعروسکی بوده که نه تنها زیبا نیست بلکه زشت هم خواهد بود.

منبع:نشریه 7 روز زندگی ،شماره 109.

منبع: راسخون
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2108

به "سؤالات شایع راجع به ارتودنسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سؤالات شایع راجع به ارتودنسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید