سیل راه ارتباطی 15 روستای مارگون در یاسوج را مسدود کرد

به گزارش مجله جاودان، فرماندار شهرستان مارگون گفت: به علت باران های سیل آسا راه ارتباطی 15 روستای این شهرستان مسدود و زندگی مردم دو روستا نیز مختل شده است.

سیل راه ارتباطی 15 روستای مارگون در یاسوج را مسدود کرد

به گزارش تسنیم؛ مختار اندرخور، گفت: به علت باران های سیلاب آسا هم اکنون راه ارتباطی 15 روستای این بخش در بخش زیلایی و دهستان سیلاب و کلوار مسدود شده و زندگی مردم دو روستای موشمی وسطی و بخشی از بردپهن مختل شده است.

وی با اشاره به وورد سیل به منازل مردم روستای موشمی وسطی و بخشی از بردپهن عنوان نمود: هنوز اندازه دقیق خسارت معین نیست و مشغول بازگشایی جاده روستای موشمی هستیم تا شرایط خدمات رسانی و آنالیز ها تسهیل گردد.

اندرخور با انتقاد از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد و بی توجهی به راهداری زمستانه قبل از وقوع بحران، ابراز کرد: با یک دستگاه لودر می خواهند راهداری زمستانه شهرستان سردسیری و برف گیر مارگون با جاده های روستایی سخت گذر و صخره ای را انجام دهند.

نماینده عالی دولت در شهرستان بویراحمد با اشاره به اینکه عوامل راهداری شهرستان با دست خالی شبانه روز مشغول خدمات رسانی هستند، ادامه داد: نگرانی از مدیریت ارشد استانی راهداری بوده که فکر می نماید با پشت میز نشینی و با حداقل امکانات می توان مدیریت بحران کرد.

هشدار ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد به عشایر و کشاورزان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به بارندگی اخیر در استان عشایر برای جلوگیری از هر گونه خسارت احتمالی مراقب باشند.

علیرضا نیکروز اظهار داشت: با توجه به اینکه سامانه بارشی سراسر استان را درگیر می نماید و شرایط هشدار نارنجی اعلام شده می طلبد که عشایری که در نقاط سخت گذر ساکن هستند نکات ایمنی را رعایت و هشدار ها را جدی بگیرند.

وی از آماده باش کامل اعضای ستاد مدیریت بحران در استان و شهرستان ها اطلاع داد و اضافه کرد: برای خدمات رسانی بهتر در مواقع ضروری به فرمانداران، بخشداران و دهیاری ها اعلام شده تا سرانجام بارندگی در شهرستان و محل سکونت خود حضور داشته باشند.

نیکروز با اشاره به حضور تعدادی از جمعیت عشایر در حاشیه دره ها و رودخانه ها ادامه داد: احتیاج است عشایر با رعایت نکات ایمنی از تردد در نقاط پر خطر خوداری نمایند و حضور بعضی از افراد در حاشیه رودخانه برای گرفتن عکس خطرناک بوده، زیرا در مواقع بارندگی امکان تخریب و رانش زمین در حاشیه رودخانه ها وجود دارد.

وی در مورد خسارت های بارندگی هفته گذشته در استان، بیان کرد: در این بارندگی پاییزی خسارت جانی نداشتیم، اگرچه خسارت های مالی در حوزه زیرساخت ها در شهرستان بهمئی، کهگیلویه و لنده گزارش شده از جمله اینکه پُل میان بخشمُمبی و سرآسیاب تخریب شده است.

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نیز می گوید: این سامانه بارشی تا بعدازظهر امروز آدینه در استان فعال بوده و آب گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آسیب به سازه های موقت در اثر وزش باد شدید موقتی و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از مخاطرات احتمالی این سامانه بارشی است.

رضا کاکاوند بر احتیاط در سفر های برون شهری و درون شهری، توقف نکردن در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، عدم فعالیت کوهنوردی و جابه جایی عشایر کوچ رو برای جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی و جمع آوری محصولات تأکید کرد.

بارش اولین برف در منطقه ها سردسیری

بارش نخستین برف پائیزی کوه دنا و ارتفاعات شهرستان های سردسیری کهگیلویه و بویراحمد شامل بویراحمد، دنا و مارگون را سفید پوش کرد.

رشته کوه دنا مشتمل بر سه بخش یا جبهه شرقی، مرکزی و غربی بوده که بخش شرقی این رشته کوه از دهستان کاکان بویراحمد آغاز و به گردنه بیژن در سی سخت سرانجام می یابد.

جبهه شرقی دنا شامل قلل کل گایونه، پازن پیر، رمسه، تاپو، قاش سرخل، نول جنوبی و نول شمالی، کل خرمن، کله قندی، نمک، برف کرمو بوده و تمام این قله ها به جز قله کله قندی بالای 4 هزار متر ارتفاع دارند.

براساس دستاورد تحقیقاتی در زمینه پیکر شناسی و ژیومرفولوژی انجمن کانون سبز فارس در سال 1376 که منجر به کشف قلل لای نخود، فردای قیامت و اشکفت و هلی شد، تعداد قلل بالای 4 هزار متر دنا از 47 قله به 51 قله افزایش یافت و با شناسایی و معرفی کل گایونه به وسیله تیم تحقیقاتی باشگاه ضامن آهوی یاسوج (قلم سابق) تعداد قلل رفیع تر از چهار هزار متر رشته کوه دنا به 52 قله رسید.

منبع: فرارو
انتشار: 27 آبان 1401 بروزرسانی: 27 آبان 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2185

به "سیل راه ارتباطی 15 روستای مارگون در یاسوج را مسدود کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیل راه ارتباطی 15 روستای مارگون در یاسوج را مسدود کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید