نقش آمریکا در فرایند صلح افغانستان به مسکو واگذار می&zwnjشود؟

به گزارش مجله جاودان، نشریه ژاپنی با اشاره به گسترش روابط طالبان با بعضی کشورها اظهارداشت که خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان زمینه پیشبرد منافع ژئوپلتیک روسیه در افغانستان را گسترش می دهد و ممکن است مسکو نقش آمریکا در فرایند صلح افغانستان را ایفا نماید.

نقش آمریکا در فرایند صلح افغانستان به مسکو واگذار می&zwnjشود؟

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، 24 نوامبر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با ارسال یک پیغام ویدئویی به شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو از افزایش خشونت ها در افغانستان ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که گروه تروریستی داعش در حال تمرکز نیروها در ولایت های شمالی افغانستان است تا از آنجا به عنوان سکوی پرتابی جهت گسترش به آسیای مرکزی استفاده کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این اظهارات در حالی مطرح شد که پنتاگون اخیرا اظهار داشت که سطح نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان تا 25 دی ماه به 2500 نفر کاهش می یابد.

دیپلمات در این باره نوشت: باوجود تضعیف مواضع داعش در خاورمیانه و افغانستان بنظر می رسد که اظهارات مقامات روس درباره تهدید موجود مبنی بر گسترش ناامنی ها به آسیای مرکزی، هم واکنشی به سیاست غرب و هم تمایل به مطرح کردن مسئله تروریسم بین المللی در افغانستان به منظور حفظ نفوذ مسکو در منطقه است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این نشریه ژاپنی ادامه داد: خروج نیروهای ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا در افغانستان زمینه ژئواستراتژیک برای پیشبرد منافع روسی در منطقه را گسترش می دهد. بعضی کارشناسان بر این باورند که تصمیم واشنگتن برای خروج از افغانستان می تواند به عنوان ناکامی سیاست آمریکا در افغانستان قلمداد گردد و می تواند نقش مذاکره کننده اصلی در حل و فصل منازعات افغانستان را به مسکو واگذار کند.

نوشتار می افزاید: با این حال برآورد هایی وجود دارد که روابط کرملین و طالبان محدود به مذاکرات دیپلماتیک برای آشتی دادن طرف های درگیر جنگ افغانستان نیست بلکه عمیق تر بوده و شامل هماهنگی ها برای مبارزه مشترک با داعش است.

دیپلمات با تاکید بر نقش محوری افغانستان برای گسترش نفوذ و حضور روسیه در منطقه نیز نوشت: مسکو برای اجرای کامل برنامه های بلندپروازانه خود برای گسترش نفوذ ژئوپلتیک خود در منطقه منابع کافی ندارد، اما در عین حال با همه روش های ممکن در کوشش است تا حضورش را در آسیای مرکزی حفظ و تقویت کند و افغانستان یک عامل اصلی در این کوشش است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1393

به "نقش آمریکا در فرایند صلح افغانستان به مسکو واگذار می&zwnjشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش آمریکا در فرایند صلح افغانستان به مسکو واگذار می&zwnjشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید