گام عملیاتی دانشگاه تبریز برای فراوری ثروت از دانش با یاری کارگزارها

به گزارش مجله جاودان، شرکت های کارگزاری از یکسال پیش درکنار اداره های ارتباط با صنعت 9 دانشگاه کشور فعالیت خود را آغاز نموده اند و تا به امروز اقدامات موثری در کشور انجام داده اند.

گام عملیاتی دانشگاه تبریز برای فراوری ثروت از دانش با یاری کارگزارها

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرنگاران؛ به دلیل نبود مدل همکاری مناسبی میان دانشگاه­ های کشور و صنعت، سرعت دانشگاه های کشور در حرکت به سمت صنایع و حل مسائل کشور بسیار کند شده است و این شرایط نامطلوب تا جایی ادامه پیدا نموده که در طول چهار سال گذشته، رتبه ارتباط دانشگاه و صنعت ایران، از عدد 89 به 120 رسیده و 31 پله افت نموده است. اما از یکسال پیش با آغاز فعالیت شرکت های کارگزاری، روحی تازه در جسم دانشگاه ها دمیده شده است.

گام بلند دانشگاه تبریز برای بهبود شرایط ارتباط دانشگاه با صنعت

یکی از نمونه ­های پیروز ارتباط شکل گرفته میان دانشگاه و بخش خصوصی (کارگزاری­ ها) را می­ توان در استان آذربایجان شرقی و با موضوع دانشگاه تبریز و کارگزاری پیشگامان علم و فناوری عصر تدبیر جست­وجو کرد.

در ابتدای امر و با همکاری مناسب حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز و شرکت کارگزار، تفاهم­نامه ­ای میان طرفین امضاء و شرایط تعامل میان آن­ ها فراهم شد. در گام بعدی با هدف شناسایی ظرفیت های استان و دانشگاه به وسیله کارگزار، مدل­ هایی میان آن­ها برقرار شده است که می ­توانند سرآغاز تحول و پیشرفت در همکاری بین دانشگاه ها و صنایع منطقه شوند.

حاصل این همکاری، شکل گیری و تولد طرح ­های بسیار موثری است که مورد توجه و حمایت دستگاه­ های استانی و به خصوص استاندار آذربایجان شرقی قرار گرفته است. یکی از این طرح ­ها، ایجاد قطب (هاب) خدمات اشتغال و توسعه کارآفرینی است که با عضویت چندین اداره کل و انجمن­ های صنفی در دانشگاه تبریز تشکیل شده است؛ این هاب با ایجاد ارتباط میان دستگاه­های مختلف دولتی و صنایع استان، نقش بسیار موثری را در ایجاد اشتغال و کارآفرینی در منطقه ایفا خواهد نمود.

برطرف احتیاج صنایع استان به صورت مسئله محور

برنامه­ ریزی برای برگزاری 500 دوره آموزشی تخصصی برای افزایش مهارت دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از برنامه ­های این هاب منطقه ­ای است. حل مشکل نیروهای متخصص مورد احتیاج صنایع استان به صورت مسئله محور و ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ التحصیلان دانشگاه از مهمترین اهداف آن است.

از دیگر طرح­ های در دست اجرای حوزه معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه، برنامه ­ریزی برای برگزاری همایش سالانه صنعت و دانشگاه با موضوع دانشگاه ­ها و صنایع بزرگ شمال­ غرب کشور است که این رویداد با گردهم آوری بیش از 300 نفر از نمایندگان دانشگاه ­ها، صنایع بزرگ، شرکت ­های دانش بنیان و مدیران دولتی و خصوصی و با هدف هم­رسانی و باز تعریف ارتباط صنعت و دانشگاه (اعتماد و آشتی صنعت و دانشگاه) با ارائه نمونه ­های پیروز و تعریف برنامه­ های کاری فیمابین دانشگاه و صنعت در نیمه اول سال 1401 در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد. همکاری در ایجاد پارک های تخصصی، تجاری سازی محصولات دانشگاهی و ... از دیگر طرح های در دست اقدام این دانشگاه به همکاری کارگزار است.

به جرأت می توان گفت مدلی که در دانشگاه تبریز با همت و حمایت مدیران این دانشگاه شکل گرفته است از نمونه های پیروز ارتباط صنعت و دانشگاه با موضوع کارگزار بخش خصوصی است که دانشگاه ­های سایر استان ­ها نیز می توانند از این مدل جهت توسعه ارتباط با صنعت استفاده نمایند.

آنالیز های اجرا شده نشان می دهد که به رسمیت شناختن کارگزار در دانشگاه، رصد فعالیت کارگزارها در دانشگاه و یافتن نمونه های پیروز مانند دانشگاه تبریز به وسیله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، می تواند شتاب توسعه کارگزارها در دانشگاه ها و ارتباط با صنعت را بیشتر کند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2074

به "گام عملیاتی دانشگاه تبریز برای فراوری ثروت از دانش با یاری کارگزارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام عملیاتی دانشگاه تبریز برای فراوری ثروت از دانش با یاری کارگزارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید