گزارش، نگاهی به استعفای وزیر کشور ترکیه و عدم موافقت اردوغان با آن

به گزارش مجله جاودان، روندی که منجر به استعفای سلیمان سویلو شد، از شب اعلام قرنطینه 48 ساعته شروع شد. اپوزیسیون دولت ترکیه، زمان بندی اعلام مقررات منع آمد و شد را یک خطای فاحش قلمداد و سویلو را مسئول به خطر انداختن جان ده ها هزار نفر از شهروندان ترکیه عنوان کردند.

گزارش، نگاهی به استعفای وزیر کشور ترکیه و عدم موافقت اردوغان با آن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه به منظور جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا، در شب 10 آوریل (22 فروردین) در 31 استان ترکیه منع آمد و شد مقرر کرد.

نکته مهم درباره این قانون، زمان اعلام آن بود؛ به طوری که خبر آن، دو و نیم ساعت پیش از شروع قرنطینه به مردم ترکیه اعلام شد.

همین مسئله باعث هجوم و ازدحام بیش از حد مردم در فروشگاه های مواد غذایی شد و انتشار تصاویر آن در فضای رسانه ای ترکیه، نقدها زیادی را روانه وزیر کشور ترکیه کرد و وی مجبور شد استعفای خود را شب گذشته تقدیم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه کند.

نهاد ریاست جمهوری ترکیه، دو و نیم ساعت پس از استعفای سلیمان سویلو، بیانیه ای بدین مضمون منتشر کرد: ارائه استعفا از طرف یک صاحب مقام، تقدیر خود وی است اما تصمیم نهایی در مورد پذیرش آن بر عهده جناب رئیس جمهور است. استعفای وزیر کشورمان پذیرفته نشده است و وی به وظیفه خود ادامه خواهد داد.

وزیر کشور ترکیه در ساعت 21:30 شب گذشته به وسیله حساب توییتری خود، استعفایش را منتشر کرد و بابت این تصمیم از رجب طیب اردوغان عذرخواهی کرد.

متن استعفای وی بدین توضیح است: مسئولیت روندی را که با دقت و حساسیت کامل برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا دنبال می کردیم و تمام اتفاقات آخر هفته به سبب مقررات منع آمد و شد، از هر بُعدی بر عهده شخص بنده می باشد.

تصاویری که در ساعات اولیه منتشر شد، با روندی که به بهترین نحو مدیریت شده بود، سازگاری نداشت. تجربه هایم نباید اجازه می داد این اتفاقات روی دهد. این اقدام با حسن نیت تمام، برای جلوگیری از شیوع بیماری در آخر هفته هر چند محدود، صورت گرفت.

امیدوارم ملت عزیزم که هیچ گاه نخواستم آسیبی به آن وارد گردد و جناب رئیس جمهور محترم که تا آخر عمر به وی وفادار خواهم بود، بنده را ببخشند. از سمت وزارت کشور که با افتخار در آن خدمت کردم، کناره گیری می کنم. تمامی دوستان و همکاران را به خداوند منان می سپارم. خداوند ملتمان را حفظ کند.

سلیمان سویلو بلافاصله پس از استعفا به ملاقات اردوغان رفت.

سپس نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور، استعفای سلیمان سویلو، وزیر کشور را نپذیرفته و ایشان به وظیفه خود ادامه خواهد داد.

وزیر کشور بالغ بر یک ماه است که با اقدامات پیروزیت آمیز خود برای راحتی حال مردم امنیت آن ها را تأمین نموده است.

تقاضای استعفا میل شخصی یک مقام سیاسی است اما تصمیم نهایی بر عهده ریاست محترم جمهوری است.

جناب وزیر استعفای خود را به رئیس جمهور ارائه کردند اما ایشان این کناره گیری را صلاح ندانسته و این مسئله را به جناب وزیر ابلاغ کردند.

جناب سویلو پس از کودتای نافرجام 15 جولای به این سمت منصوب شد و از آن تاریخ اقدامات بسیار پیروزیت آمیزی انجام داده که تمام آن ها مورد تقدیر ملت ترکیه واقع شده است.

سلیمان سویلو در مبارزه قاطعانه با معضل تروریسم نقش بسیار مهمی ایفا نموده است. همچنین در مدیریت آفات و بلایای طبیعی از قبیل زلزله نقش بسیار مثبت و فعالی داشته است.

وزیر کشور در مورد اتخاذ تدابیر مقابله با ویروس کرونا و حفظ امنیت عمومی نیز بسیار پیروز عمل کردند. ایشان طی یک ماه اخیر تدابیر و اقدامات بسیار مفیدی اتخاذ و اجرا کردند و در این مدت هیچ گونه مشکل امنیت عمومی ایجاد نشد.

وزیر کشور ترکیه در سال 2018 از آستانه استعفا برگشت

نخستین ادعای استعفای سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در پی اختلاف شدید با برات آلبایراک داماد اردوغان و وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه در 25 فوریه 2018 مطرح شد؛ به طوری که سویلو در یک کنفرانس خبری در شهر پدری خود ترابزون خاطرنشان کرد: عقب نشینی یک نوع فضیلت است. من سرباز رجب طیب اردوغان هستم. در هر پست و مقامی که باشم، به عنوان سرباز اردوغان باقی خواهم ماند. مرا حلال کنید. مهم ترین مقام برای من، نمایندگی مردم ترابزون در مجلس ترکیه است. بیشترین دلتنگی ام برای دختر و پسرم است. ان شاءالله بعد از این، زمان زیادی برای بودن در کنار آن ها نصیبم خواهد شد.

رجب طیب اردوغان پس از این ادعای استعفای سلیمان سویلو، خاطرنشان کرد: در کابینه دولت هیچ تغییری صورت نخواهد گرفت. استعفای رفیقمان به هیچ وجه مطرح نیست. نخواهیم گذاشت ترول ها ترکیه را اداره نمایند.

قبل از آخرین استعفای سلیمان سویلو چه اتفاقاتی رخ داد؟

روندی که منجر به استعفای سلیمان سویلو شد، از شب 10 آوریل (22 فروردین) شروع شد. وزارت کشور ترکیه با صدور حکمی، منع آمد و شد در30 کلان شهر و زونگولداغ را صادر کرد که از ساعت 24 بامداد همان روز شروع می شد. این خبر ساعت 21:30 به اطلاع عموم مردم رسید.

سلیمان سویلو نیز همان شب خاطرنشان کرد: در چارچوب تعلیمات رئیس جمهور محترممان، مقررات منع آمد و شد از بامداد شنبه در30 کلان شهر و زونگولداغ اعمال خواهد شد. از هم وطنانمان خواهش می کنم که به هیچ وجه نگران و سراسیمه نشوند.

به محض اعلام حکم وزارت کشور، در استانبول و آنکارا ده ها هزار نفر به سمت فروشگاه ها و سوپرمارکت ها هجوم بردند که باعث ازحادم شدید و حتی درگیری شد.

سویلو بلافاصله با صدور حکم دوم به وسیله پخش زنده تلویزیونی خاطرنشان کرد: نانواها و داروخانه ها باز، سوپرمارکت ها بسته و فعالیت خودروهای حمل ونقل عمومی متوقف خواهد بود.

سویلو: نقدها و توهین ها را می پذیرفتم!

اپوزیسیون دولت ترکیه، زمان بندی اعلام مقررات منع آمد و شد را یک خطای فاحش قلمداد و سلیمان سویلو را مسئول به خطر انداختن جان ده ها هزار نفر از شهروندان ترکیه عنوان کردند.

وزیر کشور ترکیه ابتدا با حضور در شبکه تلویزیونی HaberTürk از عملکرد خود دفاع و خاطرنشان کرد: اگر حکم منع آمد و شد را زودتر اعلام می کردیم و مردم زودتر به فروشگاه ها هجوم می بردند، خوب می شد؟

سویلو روز یکشنبه 12 آوریل با عقب نشینی از مواضع اولیه خود، در برنامه احمد هاکان نویسنده روزنامه حریت، گفت: تصمیم گیری در مورد زمان اعلام حکم منع آمد و شد بر عهده وزارت کشور بود. به صراحت اعلام می کنم که نقدها را شنیدم و قبول می کنم و حتی توهین ها را هم پذیرفتم.

آشوب و هرج و مرج در مورد زمان اعلام قرنطینه

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز یکشنبه 12 آوریل، پیش از استعفای سلیمان سویلو با حضور در یک برنامه تلویزیونی در مورد اعلام مقررات منع آمد و شد، گفت: آدینه شب، پس از اطلاع رسانی در مورد مقررات قرنطینه، آشوب و هرج و مرج به وجود آمد. ای کاش چنین نمی شد. متأسفانه از اولین دقایق اعلام مقررات، وحشت زدگی ایجاد شد.

کالین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بار دیگر هم مقررات منع آمد و شد اعلام خواهد شد یا نه، خاطرنشان کرد: آب و هوا مطلوب شده است و مردم دوست خواهند داشت که بیرون بروند. به همین سبب، تصمیمات بر اساس شرایط کنترل ویروس کرونا اتخاذ خواهد شد. اگر بگویم بار دیگر مقررات منع آمد و شد اعمال خواهد شد و یا اعمال نخواهد شد، اطلاعات غلط به شما داده ام. همه چیز بستگی به سیر تحولات دارد.

واکنش دولت باغچلی: از عدم موافقت با استعفای سویلو بسیار مسروریم

پس از آنکه رجب طیب اردوغان استعفای سلیمان سویلو را قبول نکرد، دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی گرا با صدور بیانیه ای، مسروری خود را از این تصمیم ابراز و خاطرنشان کرد: نباید روح مبارزه را با وقفه روبرو کرد. جناب رئیس جمهور با اتخاذ تصمیم عدم موافقت با استعفای وزیر کشور، شایسته تقدیر است.

حزب حرکت ملی گرا از عدم موافقت با استعفای مذکور بسیار مسرور است. جناب سلیمان سویلو شخصیتی مصمم، معتقد، با درایت و مبارز دارد و پست وزارت کشور را در حساس ترین دوران ترکیه پذیرفته و حق این مقام را با پیروزیت به جا آورده است. آرزوی ما تداوم این مسئولیت توسط وی با روحیه ای مصمم است.

نویسنده: حمید قدسی آذر

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 982

به "گزارش، نگاهی به استعفای وزیر کشور ترکیه و عدم موافقت اردوغان با آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، نگاهی به استعفای وزیر کشور ترکیه و عدم موافقت اردوغان با آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید